In het spel Football Manager draait het allemaal om het managen van jouw eigen club en carrière. Zoals bekend hebben we 17 miljoen bondscoaches in Nederland. Maar hebben wij  écht zoveel verstand van voetbal? Snappen wij welke tactiek het beste werkt? En waarom? Wie zetten wij op goal? Wie vormt de verdediging? Wie gaat onze doelpunten maken? Als je van voetbal houdt, zijn dit wel interessante vragen. Daarom kan ik zeggen, dat ik een gepassioneerd speler van Football Manager ben.

Via de PC geeft Football Manager jou de kans om de leiding te nemen over een club, en jouw club naar een toekomst te leiden, waar niemand van heeft durven dromen. Kun jij jouw favoriete club naar de nationale titel leiden? Misschien zelfs wel een Europees succes?

“Krijg jij het voor elkaar om de staf en de spelersgroep in het eerste seizoen zo aan te passen, dat je tegen alle verwachtingen in meedoet voor promotie?”

Als je begint bij bijvoorbeeld een kleine club in de Keukenkampioen divisie, dan is jouw technische staf écht matig, de spelers zijn hele aardige gasten, maar er is een reden dat je niet op het hoogste niveau meedoet. Krijg jij het voor elkaar om de staf en de spelersgroep in het eerste seizoen zo aan te passen, dat je tegen alle verwachtingen in meedoet voor promotie? Jij bent de baas in Football Manager. Zo kun je bijvoorbeeld spelers aan- en verkopen en advertenties plaatsen voor de openstaande vacatures in de staf. Ook kun je door je staf goed aan te stellen en te begeleiden, jonge getalenteerde spelers beter maken waardoor ze jou een goede manager maken, of jouw club een hele rijke. Net zoals in de “echte” wereld, maakt geld veel mogelijk en dat geldt ook voor dit spel. Je kan namelijk met al die centen weer betere spelers en stafleden aantrekken en zó gaan dromen van promoties en zelfs Europees voetbal!

Zelf vind ik het interessant om de zogenaamde “gevallen reuzen” terug naar de top te helpen. In de vorige editie heb ik meerdere clubs terug naar het hoogste niveau geholpen. In Frankrijk, Duitsland, Engeland en Spanje, zijn er zo ontzettend veel leuke opties te vinden, waar de afgelopen jaren zoveel mee mis is gegaan, vaak door zeer slecht clubbestuur, dat je ze terug vindt op het 2e, 3e en zelf 4e niveau van de Nationale voetbal pyramide.

Mijn eerste klus in Football Manager 21 gaat Sunderland zijn. (vooral omdat ik op Netflix naar “Sunderland ’till I die” heb gekeken.) Mooie club, groot stadion, redelijke spelers, voor het niveau waarop ze nu actief zijn en een aardig budget.

Hoelang gaat het duren, voor ik Sunderland terug heb geholpen naar de Premier League? Lukt het überhaupt wel? Het bestuur kan natuurlijk altijd nog besluiten om je buiten te schoppen, als je het allemaal niet direct aan de praat krijgt. Of bij wel aanwezig succes er een nieuwe eigenaar komt, die zijn eigen manager mee wil nemen.

Het nieuwe Football Manager 21 spel biedt zó ontzettend veel mogelijkheden om jou als manager van een voetbalclub te doen slagen, maar falen en het onvermijdelijke ontslag ligt ook op de loer.

De bedoeling is dat je op onze website regelmatig kunt gaan lezen over de avonturen die ik als manager ga beleven dit jaar. Ik hoop enkelen te enthousiasmeren dit spel ook aan te schaffen. Het zou heel erg tof zijn dat dit 1e terugkerende item op slechtsmijnmening.nl positief ontvangen zou worden. En dat we bijvoorbeeld in 2022 via YouTube Football Manager verhalen kunnen gaan maken. Ik heb er in ieder geval zin in! Om het leukste voetbalspel ooit (en dat voor slechts €35,49 op Steam), met jullie te gaan beleven. Maar voor nu is dit slechts mijn mening 😉 .

Speel jij ook Football manager? Of zie je graag dat ik een bepaalde club groot probeer te maken? Laat ons dan vooral weten in de comments of via de mail!