Iedereen loopt er weleens tegenaan. De onbereikbare klantenservice. Vijf minuten, een kwartier, een uur, of soms nog wel langer word je in de wacht gepleurd als je telefonisch een klantenservice probeert te bereiken. Onwijs irritant natuurlijk, maar is het overmacht van bedrijven, of een stukje laksheid?

Niets is zo irritant dan wanneer een klantenservice onbereikbaar is. Steeds vaker met de smoes dat het aan de pandemie ligt, of omdat ze “gewoon” druk zijn. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Laten we wel wezen, over het algemeen heb je de klantenservice niet nodig voor een “gezellig” gesprekje, maar omdat je tegen een probleem aanloopt. Vaak is dat natuurlijk ook omdat je ergens niet tevreden over de bent en wanneer je dan lang aan de telefoon moet hangen om iemand te bereiken, of dat je weken moet wachten op een reactie van de door jou verstuurde email, bevestigt het alleen maar de onkunde van het bedrijf.

Lees verder onder de video.

Bij mij is dan altijd de gedachte: “Als ze zo druk zijn zal hun product of dienst wel niet zijn wat het moet zijn.” Want laten we wel wezen, driekwart van de telefoontjes die eruit gaan richting de klantenservice zijn toch omdat je ergens niet tevreden mee bent.

Advertentie

Als je dan enorm lang moet wachten, omdat de klantenservice zo druk is, betekent dat in mijn ogen alleen maar dat jij als bedrijf je zaakjes niet heel erg lekker op orde hebt en hordes mensen klagen. Daar zullen vast en zeker ook azijnzeikers tussen zitten, maar het is wel typisch dat de mensen uit mijn omgeving, vaak bij dezelfde bedrijven tegen problemen aanlopen en dat daar de klantenservice ook waardeloos is.

“Verder mag je nog van geluk spreken als de medewerker de lijn er tussentijds niet gewoon opdondert en je het hele verhaal weer van voor af aan opnieuw moet beginnen”

Verder mag je nog van geluk spreken als de medewerker de lijn er tussentijds niet gewoon opdondert en je het hele verhaal weer van voor af aan opnieuw moet beginnen. Kijk ik snap echt wel dat de persoon aan de andere kant van de lijn er ook niets aan kan doen en ik meld dat altijd meteen aan het begin van het gesprek. Feit blijft echter wel dat het hun werk is geduldig en kundig te blijven, zonder dat de verbinding ineens verbroken wordt.

Steeds vaker wordt het geduld van de consument op de proef gesteld. Laatst nog bestelde ik een product (nee niet via een Chinese groothandel), waarvan ik wist dat de levertijd 6 tot 8 weken zou zijn. Na 10 weken nog niets gehoord, of ontvangen te hebben ga je toch maar eens contact zoeken met zo’n bedrijf. “Helaas zit er wat vertraging op uw bestelling en weten we niet precies wanneer uw product geleverd gaat worden. Uiterlijk binnen 14 weken na bestelling zou het product bij u binnen moeten zijn.”

Lees verder onder de afbeelding.

Zucht oké, maar waarom neemt u dan geen contact met mij op om dit even te vertellen en moet ik er weer achteraan, is de gedachte dan (Wat ik soms ook tegen de klantenservice zeg). Uiteraard was er na 14 weken nog niets binnen en had ik wederom niets gehoord en ging ik maar weer met de telefoon in de hand mijn beklag doen. Helaas wederom zonder resultaat.

Pas toen ik een slechte review online schreef over het bedrijf op internet, kwam een fatsoenlijke communicatie op gang en wonder boven wonder had ik binnen 3 dagen ineens de producten wel voor de deur staan!

Kortom, wat ons betreft is een slechte, maar vooral onbereikbare klantenservice voor ons welverdiend de ergernis van de maand! Voor bedrijven een tip, zorg dat je de klantenservice op orde krijgt, want ondanks wanneer je als klant ergens tegenaan kan lopen, kan de (bereikbare) klantenservice al driekwart van de irritatie wegnemen!

Loop jij ook vaak tegen de onbereikbare klantenservice aan? Wat is jouw tip voor deze bedrijven? Jouw mening is belangrijk voor ons, dus laat vooral wat weten in de comments onderaan deze pagina, of via de mail!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in